Nic się nie skończy. Patenty, to wymysł biurokratów. W Norge, jak kolega wcześniej napisał patent obowiązuje urodzonych po 1980r. i chcących pływać łodzią z silnikiem o mocy większej niż 25KM. Wystarczy zwykły sternik motorowodny wyrobiony w Polsce.
Kurs na sternika motorowodnego
#21
Napisano 05 czerwca 2017 - 21:46
Son of Vikings
#22
Napisano 06 czerwca 2017 - 08:16
Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka
#23
Napisano 06 czerwca 2017 - 08:44
@Koszałek Opałek" - bardzo proszę, oto różnice w zakresie egzaminu:
1 - są dodatkowo 2 zadania z nawigacji, na rozwiązanie których masz dod. 30 min. Zadanie składa się:
a - wyznaczenie pozycji na mapie Admiralicji, obliczenie NR - namiaru rzeczywistego;
b - na podstawie danych (KK; dewiacja; deklinacja; prędkość wiatru, prąd wody), obliczenie KDD - kursu jachtu nad dnem.
2 - w teście wyboru, składającego się z 75 pytań, masz pytania dotyczące zagadnień morskich, a te zdecydowanie różnią się od "śródlądzia", np locja morska itp.
3 - zadanie praktyczne z "manewrówki" - człowiek za burtą, podejścia i odejścia od kei oraz cumowanie i węzełki ale to mają tez motorowodni "nie morscy"
Oczywiście test zawiera trochę pytań uniwersalnych i dla obydwu sterników (przepisy, ratownictwo, meteorologia, budowa jachtów) Są jednak pytania dotyczące ratownictwa morskiego, przepisów na morzu i locji morskiej.
Jasne, że w dobie GPS nikt już nie używa papierowych map, ale na tę chwilę są takie wymagania.
Użytkownik zdrowaczekolada edytował ten post 06 czerwca 2017 - 08:46
- Koszałek Opałek lubi to
"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl
#24
Napisano 06 czerwca 2017 - 09:00
Zaraz, bo czegoś tu nie kumam.
Mam patent starszego sternika motorowodnego. Czym zatem on się różni od tego "morskiego"?
Bo w opisie na patencie jest, że można prowadzić jachty motorowodne o długości kadłuba do 12m na Bałtyku i innych morzach zamkniętych oraz innych wodach morskich w odległości 20 mil od brzegu...
#25
Napisano 06 czerwca 2017 - 09:14
- Tom_S lubi to
#26
Napisano 06 czerwca 2017 - 09:16
Tom niczym. Zmieniły się przepisy. Ty robiłeś tuz przed zmianą. Inne nazewnictwo było. Twój patent jest równoważny patentowi morskiego sternika motorowodnego.
- Tom_S lubi to
Son of Vikings
#27
Napisano 06 czerwca 2017 - 09:26
Dokładnie tak jak napisał Kaz, można wymienić i ta operacja jest bardzo prosta przez internet.
A dokładniej Tomku, zrobisz to online na tej stronie: https://patenty.pzmwinw.pl/ wystarczy wybrać odpowiednie pola w okienkach wyboru i do końca wypełnić wniosek.
Przed chwilą generowałem wnioosek o wydanie patentu.
Starszy sternik motorowodny - zastąpiono - motorowodny sternik morski.
Od nowej ustawy są nowe wymagania:
"Ukończone 18 lat, staż morski 200 godzin w minimum 2 rejsach i zdany egzamin na którym należy okazać: dowód tożsamości i zdjęcie w formacie 45*35mm. Staż dokumentuje się opiniami z rejsów, kartami rejsów lub oświadczeniami własnymi potwierdzonymi przez armatora jachtu."
....oraz nowe uprawnienia:
"Prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu jachtów o długości do 18 m"
Nie wymienia ustawa ograniczeń co do ilości mil od brzegu na morzach.
Jest też tak jak napisał Marek, patenty są równoważne.
Co do konieczności wymiany, to trzeba sprawdzić.
Użytkownik zdrowaczekolada edytował ten post 06 czerwca 2017 - 09:29
- Tom_S lubi to
"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl
#28
Napisano 06 czerwca 2017 - 09:42
Patent patentem ale pływać trza umieć i rozum mieć ......
- Tom_S lubi to
#29
Napisano 06 czerwca 2017 - 10:19
Oko, dzięki za info
#30
Napisano 06 czerwca 2017 - 11:12
Z tego co pamiętam to starszy sternik miał do 12 m więc wymieniając patent na morskiego masz do 18 metrów więc zyskujesz za jedyne 50 zł.
- Tom_S lubi to
#31
Napisano 06 czerwca 2017 - 11:27
Z tego co pamiętam to starszy sternik miał do 12 m więc wymieniając patent na morskiego masz do 18 metrów więc zyskujesz za jedyne 50 zł.
Tomowi się przyda, kuter 18m, to juz nie jest popierdółka
Son of Vikings
#32
Napisano 06 czerwca 2017 - 21:48
Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka
#33
Napisano 06 czerwca 2017 - 21:55
Jeżeli jesteś armatorem łodzi, możesz sam spisać rejsy które wypływałeś.
Poniżej masz przykład mojej karty rejsu i opinii z rejsu.
Jeden i drugi dokument potwierdza staż.
001.jpg 200,48 KB 4 Ilość pobrań 005.jpg 229,86 KB 3 Ilość pobrań
"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl
#34
Napisano 06 czerwca 2017 - 22:20
Wygląda, ze sobie wzajemnie wypisaliście kwity
- zdrowaczekolada lubi to
Son of Vikings
#35
Napisano 07 czerwca 2017 - 06:08
Tak Marku, byliśmy w sumie na 4 wyprawach razem z Andrzejem P.
A że jedziemy w czerwcu do Mikkelvik na kolejną wspólną wyprawę, to też chciał zrobić sternika.
Ja nie miałem ciśnienia na patent, ale Jędrek jeździ dość często do Kanady, a tam nie popływasz bez uprawnień nawet małą łajbą.
Za to w Kanadzie jego zięć zdawał korespondencyjnie przez internet
Co kraj to obyczaj.
Drążyliśmy temat od wczesnej wiosny i stanęło na stażu.
Aby szybko i sprawnie to zrobić, wysłałem wypełnione 3 karty z rejsów do armatora na Vegę.
Ove podpisał, Ania, Polka z Bielska, która jest od 4 lat w Gardsoya opiekunką ośrodka, załatwiła szybką wysyłkę podpisanych papierów.
W Szczecinie dowiedziałem się, że można zrobić to prościej
W Norwegii możemy zrobić staż najprościej, gdyż jako kapitan można prowadzić łódź bez papierów.
Wtedy wypełnia się tylko kartę rejsu, bierzemy dane łajby i podpis od właściciela.
Wiadomo, że nie zrobi się 200 godzin na tygodniowej wyprawie.
Kiedyś przecież trzeba łowić, filetować, spać i czasami mocy zażyć w płynie.
P.S. Podziękowania dla Krzysztofa "Paprykarz", za kilka cennych rad i namiar na szczeciński Dom Żeglarski Mila, gdzie mieliśmy kurs i egzamin. Polecam Milę, sprawnie i profesjonalnie, zarówno kurs jak i egzamin.
- Tleilax lubi to
"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl
#36
Napisano 07 czerwca 2017 - 09:11
Myślałem, że sternik musi mieć patent. Nie zwrócili na to uwagi w PZM? Norki nie robią problemu z udostępnieniem danych?
Kiedyś pytałem w PZM, czy mogę wypisać dokumenty, jak Ty, ale mnie pouczyli, że oni nie mogą tego zweryfikować, że powinienem wypływać w PL. Było to dawno, może się zmieniło.
Son of Vikings
#37
Napisano 07 czerwca 2017 - 09:46
Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka
#38
Napisano 07 czerwca 2017 - 11:39
Myślałem, że sternik musi mieć patent. Nie zwrócili na to uwagi w PZM? Norki nie robią problemu z udostępnieniem danych?
Kiedyś pytałem w PZM, czy mogę wypisać dokumenty, jak Ty, ale mnie pouczyli, że oni nie mogą tego zweryfikować, że powinienem wypływać w PL. Było to dawno, może się zmieniło.
Nie robił Ove problemów z danymi łódek, w końcu 7 razy byłem u niego
Tak, wg nowych przepisów wystarczy Twoja Karta Rejsu, potwierdzona przez armatora łodzi. A że w Norwegii nie wymagane są uprawnienia stąd łatwiej o staż, gdyż pływasz jako kapitan łodzi i możesz to robić u nich bez uprawnień...chyba że urodziłeś się po 1980 roku.
U mnie sprawa wyglądać tak, że mam niezarejestrowany jacht, którym pływam. Mam zrobionego sternika (w kwietniu). Chciałbym w przyszłym roku zrobić sternika morskiego. I tu właśnie pojawia się pytanie czy mogę sobie sam to potwierdzić, że wypływałem te godziny, czy jednak muszę mieć kogoś kto to potwierdzi.
Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka
Tak, skoro jesteś armatorem i pod warunkiem, że zdajesz egzamin w Polsce.
Nie wiem jak jest w Norwegii.
Użytkownik zdrowaczekolada edytował ten post 07 czerwca 2017 - 11:41
"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl
#39
Napisano 07 czerwca 2017 - 11:56
Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka
#40
Napisano 23 sierpnia 2017 - 19:10
Dziś nastąpił finał.
Listonosz dostarczył patent Motorowodnego Sternika Morskiego, wprawdzie miesiąc opóźnienia ale jest!
Było troszkę przepychanki z PZMWiNW, ale daliśmy radę
patent.jpg 419,4 KB 1 Ilość pobrań
Ahoj przygodo!
- Tleilax, tamMarek i Koszałek Opałek lubią to
"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych