Skocz do zawartości


Zdjęcie

Kurs na sternika motorowodnego


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
39 odpowiedzi w tym temacie

#21 Cpt. Lego

Cpt. Lego

    Halibut

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 2 010 postów
  • MIejscowośćKwidzyn

Napisano 05 czerwca 2017 - 21:46

Nic się nie skończy. Patenty, to wymysł biurokratów. W Norge, jak kolega wcześniej napisał patent obowiązuje urodzonych po 1980r. i chcących pływać łodzią z silnikiem o mocy większej niż 25KM. Wystarczy zwykły sternik motorowodny wyrobiony w Polsce.


Son of Vikings

gallery_9_133_133259.jpg


#22 Koszałek Opałek

Koszałek Opałek

    Sardynka

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 19 postów
  • MIejscowośćLyngdal

Napisano 06 czerwca 2017 - 08:16

Zdrowaczekolada, możesz opisać jak wygląda egzamin na sternika morskiego? A w zasadzie czym się różni od motorowodnego, poza tymi 200 godzinami.

Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka

#23 zdrowaczekolada

zdrowaczekolada

    megavega

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 658 postów
  • MIejscowośćToruń

Napisano 06 czerwca 2017 - 08:44

@Koszałek Opałek" - bardzo proszę, oto różnice w zakresie egzaminu:

1 - są dodatkowo 2 zadania z nawigacji, na rozwiązanie których masz dod. 30 min. Zadanie składa się:

a - wyznaczenie pozycji na mapie Admiralicji, obliczenie NR - namiaru rzeczywistego;

b - na podstawie danych (KK; dewiacja; deklinacja; prędkość wiatru, prąd wody),  obliczenie KDD - kursu jachtu nad dnem.

2 - w teście wyboru, składającego się z 75 pytań, masz pytania dotyczące zagadnień morskich, a te zdecydowanie różnią się od "śródlądzia", np locja morska itp.

3 - zadanie praktyczne z "manewrówki" - człowiek za burtą, podejścia i odejścia od kei oraz cumowanie i węzełki ;) ale to mają tez motorowodni "nie morscy"

Oczywiście test zawiera trochę pytań uniwersalnych i dla obydwu sterników (przepisy, ratownictwo, meteorologia, budowa jachtów) Są jednak pytania dotyczące ratownictwa morskiego, przepisów na morzu i locji morskiej.

Jasne, że w dobie GPS nikt już nie używa papierowych map, ale na tę chwilę są takie wymagania.


Użytkownik zdrowaczekolada edytował ten post 06 czerwca 2017 - 08:46

  • Koszałek Opałek lubi to

"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl


#24 Tom_S

Tom_S

    Halibut

  • Moderator
  • 1 217 postów
  • MIejscowośćPiła

Napisano 06 czerwca 2017 - 09:00

Zaraz, bo czegoś tu nie kumam.

Mam patent starszego sternika motorowodnego. Czym zatem on się różni od tego "morskiego"?

Bo w opisie na patencie jest, że można prowadzić jachty motorowodne o długości kadłuba do 12m na Bałtyku i innych morzach zamkniętych oraz innych wodach morskich w odległości 20 mil od brzegu...



#25 kaz

kaz

    Administrator

  • Administrators
  • 603 postów
  • MIejscowośćKielce

Napisano 06 czerwca 2017 - 09:14

Tomaszu powinieneś wymienić patent:

https://www.motorowo...ty/wymiana.html


  • Tom_S lubi to

#26 Cpt. Lego

Cpt. Lego

    Halibut

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 2 010 postów
  • MIejscowośćKwidzyn

Napisano 06 czerwca 2017 - 09:16

Tom niczym. Zmieniły się przepisy. Ty robiłeś tuz przed zmianą. Inne nazewnictwo było. Twój patent jest równoważny patentowi morskiego sternika motorowodnego.


  • Tom_S lubi to

Son of Vikings

gallery_9_133_133259.jpg


#27 zdrowaczekolada

zdrowaczekolada

    megavega

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 658 postów
  • MIejscowośćToruń

Napisano 06 czerwca 2017 - 09:26

Dokładnie tak jak napisał Kaz, można wymienić i ta operacja jest bardzo prosta przez internet.

A dokładniej Tomku, zrobisz to online na tej stronie: https://patenty.pzmwinw.pl/ wystarczy wybrać odpowiednie pola w okienkach wyboru i do końca wypełnić wniosek.

Przed chwilą generowałem wnioosek o wydanie patentu.

Starszy sternik motorowodny - zastąpiono - motorowodny sternik morski.

Od nowej ustawy są nowe wymagania:

"Ukończone 18 lat, staż morski 200 godzin w minimum 2 rejsach i zdany egzamin na którym należy okazać: dowód tożsamości i zdjęcie w formacie 45*35mm. Staż dokumentuje się opiniami z rejsów, kartami rejsów lub oświadczeniami własnymi potwierdzonymi przez armatora jachtu."

....oraz nowe uprawnienia:

"Prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu jachtów o długości do 18 m"

Nie wymienia ustawa ograniczeń co do ilości mil od brzegu na morzach.

Jest też tak jak napisał Marek, patenty są równoważne.

Co do konieczności wymiany, to trzeba sprawdzić.


Użytkownik zdrowaczekolada edytował ten post 06 czerwca 2017 - 09:29

  • Tom_S lubi to

"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl


#28 kaz

kaz

    Administrator

  • Administrators
  • 603 postów
  • MIejscowośćKielce

Napisano 06 czerwca 2017 - 09:42

Patent patentem ale pływać trza umieć i rozum mieć ......


  • Tom_S lubi to

#29 Tom_S

Tom_S

    Halibut

  • Moderator
  • 1 217 postów
  • MIejscowośćPiła

Napisano 06 czerwca 2017 - 10:19

Oko, dzięki za info :)



#30 okonhel

okonhel

    Halibut

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 346 postów
  • MIejscowośćJuż nie Hel

Napisano 06 czerwca 2017 - 11:12

Z tego co pamiętam to starszy sternik miał do 12 m więc wymieniając patent na morskiego masz do 18 metrów więc zyskujesz za jedyne 50 zł. 


  • Tom_S lubi to

#31 Cpt. Lego

Cpt. Lego

    Halibut

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 2 010 postów
  • MIejscowośćKwidzyn

Napisano 06 czerwca 2017 - 11:27

Z tego co pamiętam to starszy sternik miał do 12 m więc wymieniając patent na morskiego masz do 18 metrów więc zyskujesz za jedyne 50 zł. 

:D

Tomowi się przyda, kuter 18m, to juz nie jest popierdółka  ;)


Son of Vikings

gallery_9_133_133259.jpg


#32 Koszałek Opałek

Koszałek Opałek

    Sardynka

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 19 postów
  • MIejscowośćLyngdal

Napisano 06 czerwca 2017 - 21:48

Dzięki za informację. Jeszcze jedno pytanie, może się orientujecie. Te 200 godzin, musi mi ktoś potwierdzić? Czy mogę sam zadeklarować? Mam patent motorowodny I myślę nad zrobieniem morskiego, a te 200 godzin spokojnie wypływam w ciągu roku.

Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka

#33 zdrowaczekolada

zdrowaczekolada

    megavega

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 658 postów
  • MIejscowośćToruń

Napisano 06 czerwca 2017 - 21:55

Jeżeli jesteś armatorem łodzi, możesz sam spisać rejsy które wypływałeś.

Poniżej masz przykład mojej karty rejsu i opinii z rejsu.

Jeden i drugi dokument potwierdza staż.

Załączony plik  001.jpg   200,48 KB   4 Ilość pobrańZałączony plik  005.jpg   229,86 KB   3 Ilość pobrań


"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl


#34 Cpt. Lego

Cpt. Lego

    Halibut

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 2 010 postów
  • MIejscowośćKwidzyn

Napisano 06 czerwca 2017 - 22:20

Jeżeli jesteś armatorem łodzi, możesz sam spisać rejsy które wypływałeś.

Poniżej masz przykład mojej karty rejsu i opinii z rejsu.

Jeden i drugi dokument potwierdza staż.

attachicon.gif001.jpgattachicon.gif005.jpg

 

:) Wygląda, ze sobie wzajemnie wypisaliście kwity :D


  • zdrowaczekolada lubi to

Son of Vikings

gallery_9_133_133259.jpg


#35 zdrowaczekolada

zdrowaczekolada

    megavega

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 658 postów
  • MIejscowośćToruń

Napisano 07 czerwca 2017 - 06:08

Tak Marku, byliśmy w sumie na 4 wyprawach razem z Andrzejem P.

A że jedziemy w czerwcu do Mikkelvik na kolejną wspólną wyprawę, to też chciał zrobić sternika.

Ja nie miałem ciśnienia na patent, ale Jędrek jeździ dość często do Kanady, a tam nie popływasz bez uprawnień nawet małą łajbą.

Za to w Kanadzie jego zięć zdawał korespondencyjnie przez internet ;)

Co kraj to obyczaj.

Drążyliśmy temat od wczesnej wiosny i stanęło na stażu.

Aby szybko i sprawnie to zrobić, wysłałem wypełnione 3 karty z rejsów do armatora na Vegę.

Ove podpisał, Ania, Polka z Bielska, która jest od 4 lat w Gardsoya opiekunką ośrodka, załatwiła szybką wysyłkę podpisanych papierów.

W Szczecinie dowiedziałem się, że można zrobić to prościej ;)

W Norwegii możemy zrobić staż najprościej, gdyż jako kapitan można prowadzić łódź bez papierów.

Wtedy wypełnia się tylko kartę rejsu, bierzemy dane łajby i podpis od właściciela.

Wiadomo, że nie zrobi się 200 godzin na tygodniowej wyprawie.

Kiedyś przecież trzeba łowić, filetować, spać i czasami mocy zażyć w płynie.

 

P.S. Podziękowania dla Krzysztofa "Paprykarz", za kilka cennych rad i namiar na szczeciński Dom Żeglarski Mila, gdzie mieliśmy kurs i egzamin. Polecam Milę, sprawnie i profesjonalnie, zarówno kurs jak i egzamin.


  • Tleilax lubi to

"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl


#36 Cpt. Lego

Cpt. Lego

    Halibut

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 2 010 postów
  • MIejscowośćKwidzyn

Napisano 07 czerwca 2017 - 09:11

Myślałem, że sternik musi mieć patent. Nie zwrócili na to uwagi w PZM? Norki nie robią problemu z udostępnieniem danych?
Kiedyś pytałem w PZM, czy mogę wypisać dokumenty, jak Ty, ale mnie pouczyli, że oni nie mogą tego zweryfikować, że powinienem wypływać w PL. Było to dawno, może się zmieniło.


Son of Vikings

gallery_9_133_133259.jpg


#37 Koszałek Opałek

Koszałek Opałek

    Sardynka

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 19 postów
  • MIejscowośćLyngdal

Napisano 07 czerwca 2017 - 09:46

U mnie sprawa wyglądać tak, że mam niezarejestrowany jacht, którym pływam. Mam zrobionego sternika (w kwietniu). Chciałbym w przyszłym roku zrobić sternika morskiego. I tu właśnie pojawia się pytanie czy mogę sobie sam to potwierdzić, że wypływałem te godziny, czy jednak muszę mieć kogoś kto to potwierdzi.

Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka

#38 zdrowaczekolada

zdrowaczekolada

    megavega

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 658 postów
  • MIejscowośćToruń

Napisano 07 czerwca 2017 - 11:39

Myślałem, że sternik musi mieć patent. Nie zwrócili na to uwagi w PZM? Norki nie robią problemu z udostępnieniem danych?
Kiedyś pytałem w PZM, czy mogę wypisać dokumenty, jak Ty, ale mnie pouczyli, że oni nie mogą tego zweryfikować, że powinienem wypływać w PL. Było to dawno, może się zmieniło.

 

Nie robił Ove problemów z danymi łódek, w końcu 7 razy byłem u niego ;)

Tak, wg nowych przepisów wystarczy Twoja Karta Rejsu, potwierdzona przez armatora łodzi. A że w Norwegii nie wymagane są uprawnienia stąd łatwiej o staż, gdyż pływasz jako kapitan łodzi :) i możesz to robić u nich bez uprawnień...chyba że urodziłeś się po 1980 roku.

 

U mnie sprawa wyglądać tak, że mam niezarejestrowany jacht, którym pływam. Mam zrobionego sternika (w kwietniu). Chciałbym w przyszłym roku zrobić sternika morskiego. I tu właśnie pojawia się pytanie czy mogę sobie sam to potwierdzić, że wypływałem te godziny, czy jednak muszę mieć kogoś kto to potwierdzi.

Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka

 Tak, skoro jesteś armatorem i pod warunkiem, że zdajesz egzamin w Polsce.

Nie wiem jak jest w Norwegii.


Użytkownik zdrowaczekolada edytował ten post 07 czerwca 2017 - 11:41

"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl


#39 Koszałek Opałek

Koszałek Opałek

    Sardynka

  • Użytkownik
  • PipPip
  • 19 postów
  • MIejscowośćLyngdal

Napisano 07 czerwca 2017 - 11:56

Tak, egzamin będzie w Polsce.
;)

Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka

#40 zdrowaczekolada

zdrowaczekolada

    megavega

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 658 postów
  • MIejscowośćToruń

Napisano 23 sierpnia 2017 - 19:10

Dziś nastąpił finał.

Listonosz dostarczył patent Motorowodnego Sternika Morskiego, wprawdzie miesiąc opóźnienia ale jest!

Było troszkę przepychanki z PZMWiNW, ale daliśmy radę ;)

 

Załączony plik  patent.jpg   419,4 KB   1 Ilość pobrań

 

Ahoj przygodo!


  • Tleilax, tamMarek i Koszałek Opałek lubią to

"Tylko wytrwałość jest wszechmocna" - http://megavega.pl





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych